Curtan

Alla inlägg under november 2009

Av Curt - 19 november 2009 14:42

Idag har vi bara legat och slappat och solat oss, det är 20+ och vindstilla. Enda problemet är dom där förbaskade flugorna, men man skall ju ha nåt att göra

Av Curt - 18 november 2009 14:45

Vi har nu varit och kört runt på lite olika platser runt Isla Cristina. Det är massor med hotell, så man förstår att detta är ett semesterparadis på sommaren. Isla Cristina har en mycket stor fiskehamn med tillhörande varv för reparation av båtarna, bilden visar bara en liten del av fiskehamnen. I dag är det halvmulet men vindstilla och ca 22+ Tyvärr så är det mycket småflugor på campen och stranden vilket gör att man blir lite irriterad. Som grannar har vi en svensk Knaus från Jönköping samt en dansk Dethleff, dom är båda på väg till Marocko.

Av Curt - 17 november 2009 13:18

17 Nov

Vi har nu kört ner till Vila Real vid Sp gränsen och tittat oss omkring där, det är varmt och skönt, 21 gr. Vi står nu på Camping Giralda och vi får se om vi stannar i 8 dgr

16 Nov

Vi har sovit gott på parkeringen. Det är gråmulet och regnet hänger i luften. Vi styr nu mot Faro i södra Portugal för att där försöka hitta en camping med internet. Efter att ha kört nån timme så börjar det ösregna och det gör det resten av dagen. Vid avfarten till Motijo där vi skall övernatta blev det lite problem med betalningen. På alla andra betalstationer funkade visakortet, men inte vid Motijo. Nu var det så att damen i kassan har nog aldrig träffat på en tjurig pitebo, för jag vägrade att ta fram börsen, pekade på kortet, efter en del telefonerande så släppte hon igenom oss utan att betala men med ilskna blickar.

15 Nov

Vi har lämnat camping Igueldo i San Sebastian och kör mot Bilbao. Det blir många skarpa och branta backar innan vi når Getaria. Det är en liten ort där det surfas mycket. Vi kör ner till hamnen där det pågår en marknad. Det står en hel del husbilar av olika nationaliteter på hamnplan, man får stå över dan men inte övernatta berättar en engelsman. i Bilbao var det tänkt att vi skulle gå på Ikea, men det var stängt liksom allt annat eftersom det var Söndag. Vi tankade och bytte gasoltub för €10.90. Övernattningen gjorde vi på en parkering i Cabezon.

Av Curt - 14 november 2009 20:15

Det har varit en blåsig och regnig natt, på morgonen sken dock solen och värmen återkom, 21+ kl 1200.

Vi tog en liten promenad till den lokala puben och åt en Tortilla med tillhörande öl. Eftermiddagen ägnades åt soldyrkan. I morgon åker vi mot Bilbao och Gijon.

Av Curt - 13 november 2009 17:16

Vi är nu i Spanien på Camping Igueldo i San Sebastian. Vi skall stanna här till på söndag.

Just nu blåser det ganska kraftigt men det är 18 gr varmt.

Ha det bra där hemma i snön

Av Curt - 12 november 2009 16:14

Från Le Mont st Michel har vi kört över Colleville sur Mer för att så småningom hamna i La Turballe där vi har övernattat. Vi ar besökt havsakvariet i La Rochelle. Det är ett helt fantastiskt ställe som måste besökas, där finns fiskar som jag inte trodde fanns. Vi skall nu försöka hitta en ställplats för natten någonstans. Vi har valt att köra betalvägen mellan La Rochelle och Bordeaux. Vid St Leger hittade vi en stor rastplats med bensinstation och restaurang där vi har legat över natten.

Av Curt - 11 november 2009 13:58

11Nov

Vi har legat på ställplatsen i Mont St Michel. På kvällen gick vi en runda inne bland gränderna på denna fantastiska plats. Vi ville ha en bit mat men det enda som serverades var panncakes och sånt kan vi stå över. Jag tror att hela det här klostret är uppbyggt på pannkakor, för det var det enda som serverades. Vi hittade till slut en folktom restaurang där vi kunde beställa grillad lax och entrecotë. Vi är nu på väg mot St Nazaire där vi har tänkt att stå över på ställplatsen i La Turballe. Just nu är vi i Chateulin. Vi är nu less allt regnande, det har följt oss från Piteå och hit, vi styr nu fortast möjligt mot Spanien.

Av Curt - 9 november 2009 12:32

10 Nov

Nu har vi lämnat Arromanches och kör mot Colleville Sur Mer. Vi skall besöka en krigskyrkogård. Det är ett stort Memorial Center från dagen D. Nedanför ligger stranden Omaha Bech där dom amerikanska trupperna landsteg den 6 Juni. Kyrkogården med sina spikraka vitakors är mäktigt att se, man känner stor respekt när man går omkring på kyrkogården. Man skall känna tacksamhet för dom uppoffringar dessa unga soldater har gjort för att vi skall kunna leva i en bättre värld.

9 Nov

Just nu sitter vi i Honfleur och bloggar. Här skall vi stanna ett par timmar innan vi kör vidare till Arromanches-Des-Bains där vi skall övernatta. Vi har besökt museét oc tittat på dokumentationen om dagen D, mycket intressant, det var ett ofantligt företag, det är nästan obegripligt att man fick det att funka. Vi tog en öl på en bar i närheten, och sen gick vi tillbaka till bilen och åt upp den sista blodpuddingen.

8 Nov

Morgonen är lika disig som vanligt. Efter morgonfikat åker vi till Musee of Arts, Tanken var att få gå på det andra museét som skildrar evakueringen av 350 000 soldater över engelska kanalen, det var tyvärr stängt för säsongen.

Vi åker till Calais och gör ett uppehåll på ställplatsen vid hamnen och tittar på alla färjor som kommer från England.

Från Calais kör vi sen till Veluettes-Sur-Mer, som är en liten fransk badort, på bilden ser det inte så inbjudande ut och det är inte mer än 5+ Vi skall stanna här över natten.