Curtan

Alla inlägg under september 2012

Av Curt - 19 september 2012 15:20

Verdun

Duschar i bilen sen frukost, fyller vatten och tömmer toan. Sen upp på väg 53 mot Klusserath och vidare på A1 mot Luxemburg. Stannar på gränsen och fyller diesel för 1.30€

Vidare småvägar mot Verdun. Jag stannar upp vid en shellstation för att fylla på förrådet med strålkastarlampor, köper 4 st men hon begär 81€, DÅ lämnar jag tillbaka dom. Det är nog bara drivmedel som är billigt i Luxemburg. Efter att ha passerat många småstäder är jag framme i Vedun, letar rätt på campingen och tar in för i första hand en natt.

Av Curt - 18 september 2012 15:15

Lämnar Urzig efter frukost, vädret är varmt men dimmigt

Kör till Minheim, parkerar och försöker att koppla upp WiFi, lyckas inte, får inte kontakt med Pay Pal. Åker därifrån och stannar i Kesten. Byter H strålkastarlampa med bistånd av en annan svensk. Efter det går jag upp till byn och tillbaka för att få lite motion. Går förbi den här trevliga trädgården. Vädret har mulnat på och det verkar hänga regn i luften.

Av Curt - 17 september 2012 15:15

Wintrich

Lämnar ställplatsen i Wintrich 0900och kör mot Bernkastel-Kues efter väg 53. Betalade 4 € på kajen men blev bortkörd av en parkeringsvakt. Det är nog den enda stan efter Mosel som inte gillar husbilar. Körde över på andra sidan och hittade en parkering på Aldi Sud där jag kunde stå 1,5 tim gratis. Går över bron till Bernkastel och in i den gamla underbara delen. Tar en öl på Café Sebastian och går sedan runt lite. Handlar lite på Aldi innan jag fortsätter till Urzig där jag står nu, 10 m från floden och här passerar turistbåtar och kolpråmar i en jämn ström.

Av Curt - 16 september 2012 18:28

Äter frukost och tar en dusch i bilen. Morgonen är lite kylig, + 9,5 och dimma.
Tar en promenad in till byn och tar en öl på Cafe Moselbruck. Träffar på 3 par som har rest till Bernkastel-Kues över helgen från Göteborg.
Först vid 11 tiden börjar solen att värma. Sitter och löser korsord i solgasset. Vid 5 tiden går jag tillbaka till cafe Moselbruck och äter en lätt middag. Jag är nu ensam svensk sedan dom andra två har kört vidare, vilket jag skall göra imorgon

Av Curt - 15 september 2012 16:51

Lämar Grevens ställplats kl 0800 och det är tidigt för mig. Det går bra hela vögen, inga köer att tala om. I Neuwed tar jag väg 256, en myckdt kurvig och mal väg, men vacker. Jag passerar undbart vackra byar och åar med forsr och små vattenfall. Jag passerar ochså avfarten till Nurnburgring, byarna runt omkring andas mototsport. Så småningom så är jag dock nere vid osel, en del felkörningartyvärr men det är nån som haar byggt om vägen utan att säga det till min Gps.

Nu står jag iallafall vid moselfloden i Wintrich och här stannar jag till på Måndag

Av Curt - 14 september 2012 16:45

Eftersom att jag vilade mycket igår så väljer jag att köra fram till Rendsburg, gps:en leder mig till fel sida av Kielkanalen, men jag lägger mig och sover trots att det är nån som spikar och kastar plankor hela natten och det tillsammans med tåg som går på bron var 5 minut.

Stiger upp vid 7 tiden och börjar leta mig över på andra sidan, och det är lättare sagt än gjort. Hittar till slut en vanlig bilfärja som fraktar över mig och efter en del irrande så kommer jag rätt. Kjell-Åke och Orvokki med sällskap dyker upp, men även dom på fel sida. Dom åker med den här unika färjan över och vi äter lunch på bryggterassen. Det kommer en strid ström av båtar, bl.a en kryssare av det större slaget från Nassau. Vid varje båt talar en gentleman om på internradion vad båten heter och varifrån den kommer samt går ut och hälsar på dom. Efter lunchen åker jag mot Munster och Grevens ställplats. Det regnar och stormar hela vägen och det är vägarbeten så att jag håller på att bryta ihop. Nu står jag på ställplatsen och tar mig en öl och det är jag värd.

Av Curt - 13 september 2012 15:00

Avfärd från Gyllenbo. Det har varit jättetrevligt att få träffa dom allihop, det är en härlig familj. Det har blivit lite ändrade planer för överresan, istället för Varberg – Grenå så väljer jag Malmö – Travemunde, det blir mycket billigare. Det kommer att bli lite si ch så med Internet, men jag återkommer så fort jag får internetuppkoppling. Jag kör omnbord på Finneagle kl 1500 och resan tar 9 timmar. Jag duschar och äter, tar ett par bilder på Öresundsbron och sen går jag och lägger mig. Efter 9 timmar kör jag iland i Tyskland.

Av Curt - 13 september 2012 13:35

Tar adjö av Willy och Britt Mari, det har varit trevliga dagar hos dom, jag har fått se en del av Österlen. Igår firade vi Britt Maris födelsedag, barn och barnbarn var där och även jag fick vara med. En jättehärlig familj det var härligt att få träffa dom allihop. Det har blivit lite ändrade planer för överresan, istället för planerat Varberg-Grenå så väljer jag Malmö-Travemunde, det blir klart billigare men jag missar fisket i Röde Kro, men det kan jag leva med. Nu kommer det att bli lite si och så med internetuppkopplingen men jag återkommer när jag hittar nåt. Bilden visar Willys konstverk i Sparbanken i Ystad