Curtan

Alla inlägg under september 2012

Av Curt - 11 september 2012 22:55

Gyllenbo

Efter frukost och dusch tar vi bilen och åker runt lite . Besöker Kivik och tittar på musteriet ,till hamnen och willys fd verkstad . Hälsar på Frithioff Nilsson piraten som står staty en liten bit från där han bodde . Kaffe och wienerbröd på kaféet på torget . Vi besöker Simrishamn som är en trevlig sommarstad . Vidare ett besök på Glimmingehus ,mycket intressant guidning . Tillbaka i Gyllenbo tar Willy sig an mitt kylskåp och reparerar frysfacksluckan . Får en god middag med rödvin sedan fotboll på tv

Av Curt - 10 september 2012 23:15

Efter frukost tackar jag Erik och Arja för dom här trevliga dagarna . Upp på E4 mot Jönköping ,
I Gränna tar jag väg 133 mot Tranås ,sen väg 32 förbi Eksjö. Väg 31 till Gatabäck där jag byter till 23. Mot Älmhult ,här tankar jag på St 1 . Framme i Åhus fyller jag gasol . Nu på väg till Willy och britt Mari . Väl framme så blir jag bjuden på en kalas middag . det är verkligen kul att få träffa dom igen  Vi går en sväng runt deras bostadskvarter och träffar på alpackor i ett inhägn.

Av Curt - 9 september 2012 22:23

Sen vi har ätit frukost tar vi bilen in till Malmen och flygmuseét. Man har byggt ut det sen jag sist var där.
Den nedskjutna DC 3:an har fått en egen lokal med alla delar som har plockats upp ur djupet.
Fin dokumentation runt hela händelsen fanns i montrar.
Efter att vi fått oss lite till livs i caféet. åkte vi in till Gamla Linköping.
Gamla hus från 1700 och 1800 tal är flyttade dit. Drack kaffe på Ragnar Dahlbergs kondis innan vi åkte tillbaka till Mjölby.

Av Curt - 9 september 2012 00:04

Frukost ,sen går jag ut och matar änderna ,dom är så tama att dom tar direkt ur handen . Åker mot Mjölby kl 10. Tillsammans med Erik och Arja åker vi till tåkern och tittar på fåglar . En tur till Omberg och 500 meters klättring till hjässan och sen tillbaka ,totalt 1 km jobbig gång.

Dricker kaffe med räkmacka i Svanhals . Nu hemma hos Erik och Arja och blir bjuden på middag. och som vanligt så tillagar Erik en fantasstisk rätt.

Av Curt - 7 september 2012 17:06

Efter att jag ätit frukost och sagt adios till Kjell Åke och Bianca ställer jag in gps mot mariedamm .
E18 och väg 205 mot Askersund ,sedan väg 50 till korsningen mot Zinkgruvan . Dålig väg från Zinkgruvan till Mariedamm
Intressant att titta på den gamla masugnen som Louis De Geer ägde på 1640 talet. Masugnen blåstes av 1889 men restaurerades 1995.
Jag stannar där 1 timme sen tar jag en annan väg mot Motala ,den är kurvig och smal men asfalterad .
Letar rätt på ställplatsen i Motala och där står jag nu.

Av Curt - 6 september 2012 22:33

Kall natt , bara 2,8 men på morgonen strålar solen så jag tror nog att det blir en varm dag.
Efter att ha ätit frukost åker vi på en rundtur i Karlstad. Det är en mycket vacker stad, mycket vatten
runt hela stan och med många marinor. Vi åker även och tittar på den restaurerade ångbåten Freja
som ligger vid Frykstad. Vi dricker kaffe på slusskafét innan vi går runt i mariebergsparken.
På kvällen blir det en god middag och sen Robinson på tv

Kil

Av Curt - 5 september 2012 23:32

Dagen ser ut att bli solig och varm . Tar en liten promenad och sen kaffe ,macka och proviva .
Ut på väg 50 mot Kil i värmland . I kopparberg byter jag till väg 63 . Det är den skräpigaste väg jag har kört efter ,usch .
Blir väl mottagen hos Kjell Åke och Bianca i Kil. Efter att ha fått kaffe och cognac tog vi en tur ut på landet.
Körde upp på Tossebergsklätten som har en härlig utsikt över Fryken.
Tillbaka i Kil blir jag bjuden på en mycket god laxlåda. Lite tv tittande på robinsson innan det blir natti natti

Av Curt - 4 september 2012 19:14

Svartvik

Vaknar till en strålande och varm dag. Efter kaffe , smörgås och proviva
styr jag ut på E 4 mot Trönödal där jag skall besöka Sigrid och Kjell.
Väl framme blir jag bjuden på lunch och kaffe. Huset dom bor i är ett underbart pittoreskt timrat hus, hur mysit som helst.
Jag har tidigare lämnat 6 whiskeyglas som Sigrid lovade att måla, och titta på bilden, vilken konstnär hon är.
Betalt ville hon inte ha, så jag får betrakta dom som en 70 års present från Sigrid och Kjell, Tack skall ni ha.
Stannade upp i Trönö och tittade på en gammal kyrka med anor från 1200 talet. Stannar också upp vid vågen i Gävle och väger, 3340 kg perfekt vikt.

Kör över Sandviken, Falun mot Kil i Värmland. Står nu i Långsjön utanför Ludvika. Nu skall jag prova
mitt nya Whiskeyglas, Whiskey på er alla.