Curtan

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Curt - 14 juli 2017 15:26

I dag blev turen till båthamnen i Resö, utanför var det rena E4:an med båttrafik. fter det åkte vi till Havstensund och drack kaffe med dopp. En färd efter gamla E 6:an var mycket intressant. I Greby tittade vi på en gammal gravplats där in invasionshär från skottland fick på nöten av svenskarna. Hällristningarna i Fossum var intressant. Ikväll ska några företag bjuda campinggästerna på grillat, det ska bli trevligt.

Av Curt - 13 juli 2017 16:47

Igår så kom det en väldig hagelskur över campingen, och det låg faktiskt kvar lite på morgonen och detta trots en strålande sol. Dannemans guidade mig runt till bl.a  Strömstad och till den gamla Svinesundsbron. Ett besök på Nordbo shoppingområde där det blev kaffe och dopp. I morgon blir det nya äventyr.

Av Curt - 9 juli 2017 18:35

Vilken helg. Vi som fyllt 75 i år blev bjudna pe en kanon lördag. Tänk er, räkfrossa och en sigthsing tur i Piteå skärgård i strålande kvällssol.

Jag kan inte göra någonting annat än buga och tacka och tacka för detta trevliga påhitt och för det trevliga sällskapet. Det är ett minne att bevara.

Av Curt - 20 juni 2017 18:29

Vi Spanienresenärer har börjat träffas på Tisdagarna på lite olika ställen i bygden. Den här Tisdan anordnade Rune och Jane en härlig träff i bygdegården i Bodsjön. I den gamla skolan samlades vi 15 st Spanienresenärer till en fantastisk lunch som paret Granberg bjöd på. Murciana, medelhavsgratäng och rostbiff smakade utsökt och som efterrätt rabarberkräm, de ni, mums, mums. Jag vill verkligen tacka Rune och Jane för den fina träffen. Jag önskar er en glad och varm midsommar

Av Curt - 17 maj 2017 10:46

Ett litet gäng Spanienövervintrare samlades för en fikaträff på Cafe Pensionatet i Piteå för en pratstund. Lisa och Patrik har skapat en jättemysig miljö av dom gamla husen som tidigare stod efter Hamnplan. Lisa guidade oss runt i dom 3 husen som var hur läckra som helst med bilade stockar i väggara. Husen är från sent 1800 tal och det är roligt att dom finns kvar.

Av Curt - 19 april 2017 21:44

Nu har jag varit i Berlin och åkt rundtur, det var värt varenda euro.

En bild på Branderburger Tor, det har varit stängt i många år men öppnades i samband med återföreningen.

Bussen stannade inte vid muren men en bild fick jag av det som finns kvar av den

Checkpoint Charlie stannade jag vid och fotade samt tog en öl på en bar.

Jag klev av vid det berömda tv tornet för att åka upp. Tala om väntan efter drygt 2 timmar fick jag komma upp och då var jag hungrig. Det är en fantastisk utsikt från tornet, restaurangen roterar ett varv i timmen. Bilden är över floden Spree som är ganska så vältrafikerad av turistbåtar. Eftersom jag var hungrig så fick det bli en lammfile och den smakade utmärkt, notan gick på 31€ med ett glas rött till. Sen var det bara att leta sig tillbaka till S-Ban och tåg S25 mot Tegel.

Av Curt - 17 april 2017 17:06

Ja nu blev det en kyrka igen. Det beror på att den ligger 200 m från ställplatsen och det blåser småspik och jag ville inte gå längre.

St Petri kyrka och Magdalenakapellet har åtskilliga år på nacken. St Petri började byggas år 924. Det for mycket illa under 2 värdskriget men restaurerades år 1970 till sin ursprungliga form

Av Curt - 15 april 2017 18:05

Köln är Tysklands äldsta storstad och fick år 50 e.Kr. romerskt stadsprivilegium.

Köln har omkring 1 miljon invånare och är den största staden i storstadsområdet Rheinschiene. Staden fungerar som huvudort i det administrativa området Regierungsbezirk Köln där även Bonn,Aachen, Leverkusen och Bergisch Gladbach ingår. Regierungsbezirk Köln har cirka 4,4 miljoner invånare.

Köln förknippas framförallt med ett 2000-årigt kulturarv, den gotiska katedralen Kölnerdomen som började byggas 1248. Domen är mäktig och inuti är det högt i tak. Det är dock inte lika mycket guld som i dom Spanska kyrkorna. Fönstren i domen har otroligt vackra målningar, man kan sitta länge och beundra dom.

Jag tog turisttåget runt stan, och det var intressant, det finns fortfarande rester efter den romerska stadsmuren. Som avslutning så åt jag middag på en chinarestaurang och det smakade bara bra.